dimarts, 1 de febrer del 2011

EL MUNDO/Juan José Millás




Diuen que quan coneixes la veu de l´escriptor els seus llibres sonen
d´una manera característica. Durant molts anys, tornant de la feina, he escoltat a Millás en el programa "la ventana" cosa que fa que tinga clarament identificada la seua veu tot i que no havia llegit massa de la seua obra.

Globalment el llibre m´ha agradat, encara que al principi pensaba que seria un llibre per a "fans" de l´autor, la meua sensació final no ha estat eixa. "El mundo" ens explica el món de l´autor, però no el món actual, sinó aquelles coses que ens passen a la nostra primera joventut i que marquen tota la nostra vida. Són només dos o tres aspectes que potser en principi no tinguem masssa importància però que durem amb nosaltres fins el final: el primer amic, amb qui podíem ser tal i com érem realment i ens creàvem el nostre propi univers; el primer amor (més aviat desamor) d´aquella xica que no ens va rebutjar d´una manera dràstica i com no les relacions amb els pare i la mare.

Partint d´estes situacions, Millás ens explica com li van afectat en la seua vida i com amb el pas del temps va trobant-se amb estes persones que semblen ara un miratge del que van ser.

Sembla que l´autor es va buidar en este llibre, que va explicar tot el que tenia dins i mai havia contat a ningú, tant els aspectes negatius (majoritaris) com els positius. Un llibre que ens farà recordar aquelles xicotetes coses que formen part de la nostra vida i que potser havíem oblidat.

Dicen que cuando conoces la voz del escritor sus libros suenan de una manera característica. Durante muchos años, volviendo del trabajo, he escuchado a Millás en el programa "la ventana" lo que hace que tenga claramente identificada su voz aunque no había leído demasiado de su obra.

Globalmente el libro me ha gustado, aunque al principio pensaba que sería un libro para "fans"del autor, mi sensación final no ha sido esa. "El mundo" nos explica el mundo del autor, pero no el mundo actual, sino aquellas cosas que nos pasan en nuestra primera juventud y que marcan toda nuestra vida. Son sólo dos o tres aspectos que quizás en principio no tengan demasiada importancia pero que llevaremos con nosotros hasta el final: el primer amigo, con quien podíamos ser tal y como éramos realmente y nos creábamos nuestro propio universo, el primer amor (más bien desamor) de aquella chica que nos rechazó de una manera drástica y como no las relaciones con el padre y la madre.

Partiendo de estas situaciones, Millás nos cuenta cómo le afectaron en su vida y cómo con el paso del tiempo ha ido encontrándose con estas personas que parecen ahora un espejismo de lo que fueron.

Parece que el autor se vació en este libro, que contó todo lo que tenía dentro y nunca había contado a nadie, tanto los aspectos negativos (mayoritarios) como los positivos.Un libro que nos hará recordar aquellas pequeñas cosas que forman parte de nuestra vida y que pobablemente hayamos olvidado.


Entrevista amb l´autor amb motiu de la publicació del llibre (va ser premi Planeta 2007)

10 comentaris:

  1. Em cau super bé el Millás, és un escriptor que m'agrada encara que no he llegit res d'ell fins ara. Crec que m'agafaré un llibre seu dintre de poc, aquest no pinta malament. Petons,

    ResponElimina
  2. Y que nunca debemos olvidar una vez recuperadas. Buen libro

    ResponElimina
  3. Lo leí y me gustó, supongo que porque, en general, me gusta su estilo y el universo inquietante que recrea en sus novelas, que entiendo mucho mejor después de leer estas "confesiones". Una de mis favoritas esVisión del ahogado, que, de alguna forma, enlaza con esta de la que tú hablas ahora (o esa es mi impresión, al menos). Bisous!

    ResponElimina
  4. A mi també em va agradar. A més m'agrada molt com escriu. Bona ressenya!

    ResponElimina
  5. Li conec més la veu que no pas la lletra. No he llegit la seva obra.

    Tens raó amb el que dius respecte de quan érem joves. Sovint hi ha coses a les quals no els hi donem importància fins que ja no hi són. Amb alguns records de la joventut és el que passa.

    ResponElimina
  6. Lo tendré que leer, tiene buena pinta, saber las reacciones de las personas ante las cosas que la vida les puso en su juventud... Como bien el dice ha sido una terapia para el, abrir una herida que esta doliendo, limpiarla sacando todo a la luz, y cerrarla de manera que solo queda la cicatriz pero ya sin que sientas dolor.

    Besos

    ResponElimina
  7. Me ha gustado tu reseña, anoto el libro para leerlo.
    Un abrazo

    ResponElimina
  8. El título es El Mundo y describe "su mundo". Hmmm, entonces esa mirada egoísta que a veces tengo de que no hay nada más allá de mí - o de mi mundo - no es tan mala!?!?

    Hmmm... interesante. Ja.

    Un abrazo!

    ResponElimina
  9. En Millàs em cau bé , el considero un home honest i intel·ligent, l'he llegit poc ; El desorden de tu nombre, Dos mujeres en Praga i un altre on sortien uns peus com a protagonistes que el vaig trobar divertidíssim!

    ResponElimina
  10. Un buen libro. Un magnífico escritor.
    Que con esta novela nos ha transportado a su mundo y nos ha hecho recordar el nuestro, el de cada uno.
    Un abrazo

    ResponElimina

Passava per ací...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...